جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر ویژه یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۲۰:۲۹:۱۶گفتگو: محمد صادق امینی

برای اولین بار در ایران و توسط شرکت گلف مارین
اتمام موفقیت آمیز تعمیرات خط لوله گلایکول فاز 4

باشگاه خبری فراساحل: تعمیرات خط لوله زیردریایی گلایکول فاز 4 پارس جنوبی برای اولین بار در کشور با نصب 13 عدد اسپول با موفقیت پایان یافت؛ عملیات فوق که در نوع خود به دلیل تعداد بالای اسپول‌های نصب شده و زمان کاری بسیار پایین آن بی سابقه می‌باشد، به دست توانمند مدیران و متخصصان ایرانی در واحد تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس و توسط شرکت گلف مارین به انجام رسیده است.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل، ابراهیم خانی با اعلام این خبر گفت: این اولین بار است که این تعداد اسپول در یکی از فازهای میدان گازی پارس جنوبی بعنوان بزرگترین میدان گازی جهان نصب شده است. مدیر عامل شرکت گلف مارین در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشخصات فنی اسپول‌های نصب شده افزود: طول هر کدام از 13 اسپول‌ نصب شده در این پروژه 18 متر و مجموعا به طول بیش از 230 متر بوده که در عمق 57 متری خلیج همیشه فارس نصب شده‌اند. این در حالی است که تعداد 20 نفر از پرسنل غواص ایرانی در راستای تربیت نیروی انسانی به صورت تخصصی در این پروژه به کار گرفته شدند و همگی آنها تحت نظارت شرکت گلف مارین به منظور انجام عملیات غواصی گاز مخلوط (Mixed Gas) به فعالیت پرداختند.

خانی همچنین با اشاره به پیچیدگی و حساسیت‌های بالای این پروژه تصریح کرد: نصب این تعداد اسپول به دلیل تعداد زیاد فلنچ‌هایی که باید در این پروژه استفاده می‌شد، دشوارهای خاص خود را داشت ولی شرکت گلف مارین با یک برنامه ریزی دقیق و رعایت کلیه اصول ایمنی موفق شد نصب 13 عدد اسپول مذکور را در 16 روز کاری به اتمام رساند.

  

وی همچنین در تشریح دلایل نصب این تعداد اسپول در خط لوله دریایی فاز 4 پارس جنوبی اظهار داشت: شرکت گلف مارین بعنوان مجری انجام این پروژه با بررسی‌‌هایی که در ابتدا انجام داد به شرکت نفت و گاز پارس بعنوان کارفرمای پروژه پیشنهاد اجرای حدودا یک کیلومتر لوله گذاری مجدد برای تعویض خط لوله چهار اینچ را داده بود اما از آنجایی که شناور لوله گذار برای اجرای این عملیات در منطقه وجود نداشت و با توجه به در پیش بودن فصل سرما، در نهایت با بررسی‌های مجدد طرح استفاده از اسپول‌ها بعنوان روش عملی اجرای تعمیرات انتخاب گردید.

خانی افزود: بعد از اتمام موفق عملیات نصب اسپول‌ها در دریا که توسط یک شناور مجهز به سیستم DP  انجام پذیرفت، این اسپول‌ها تا فشار 151 بار و به مدت 4 ساعت تست شدند که این میزان فشار معادل یک و نیم برابر فشاری است که بصورت واقعی به خط لوله در زمان انتقال گاز وارد می‌شود و خوشبختانه هیچگونه نشتی و افت فشاری مشاهده نگردید.

مدیر عامل شرکت گلف مارین در انتهای اظهارات خود با تشکر ازمدیران شرکت نفت و گاز پارس که با حمایت‌های خود شرایط مورد نیاز برای انجام سریعتر و ایمن‌تر این پروژه را فراهم کرده‌اند تصریح کرد: بنده از آقایان  مهندس شعبانپور مدیریت محترم عامل شرکت نفت و گاز پارس،  مهندس رزاقی مدیریت محترم عملیات و تولید، جناب آقای مهندس پاکدل- جانشین محترم مدیریت عملیات و تولید، مهندس سلطانی زاده مدیریت محترم پشتیبانی و همچنین آقایان مهندس موسی زاده و مهندس وثوقی، مدیران این پروژه که نهایت همکاری را با شرکت گلف مارین داشتند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

لازم به ذکر است این خط لوله 4 اینچ که وظیفه انتقال ماده شیمیایی منو اتیلن گلایگول (MEG) جهت تزریق در خط لوله اصلی انتقال گاز از سکوی SPD5 به ساحل عسلویه را بر عهده دارد، در چند ماه گذشته در اثر برخورد لنگر کشتی دچار آسیب شده بود. این خط تا قبل از نصب اسپول‌ها از طریق تزریق ماده شیمیایی LDHI به داخل خط به فعالیت خود ادامه می‌داد که با توجه به در پیش بودن فصل زمستان و افزایش مصرف گاز، بایستی تعمیرات به سرعت انجام می گرفت تا عملیات انتقال گاز از این فاز پارس جنوبی با مشکل مواجه نشود.اهمیت ماده شیمیایی منو اتیلن گلایگول (MEG) در این است که مانع از شکل گیری هیدرات‌های گازی و انسداد خط لوله در بستر سرد دریا می‌شود. 



  کد خبر : 94
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  گفتگو: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :